Søfragt og transportforsikring

Når man handler internationalt og benytter sig af søfragt, er der en række forhold man som importør eller eksportør gør klogt i, at bemærke.
 
Som transportører har rederierne oftes et begrænset ansvar for eventuelle skader, eller tab af gods. Desuden findes der en række regler, som fritager rederierne helt for ansvar. Dette er to gode grunde til, altid at tegne en transportforsikring.
 
Ved søfragt er der yderligt nogle særlige forhold som spiller ind. I de forgangne år har man i nyhederne kunne se brændende og kæntrede containerskibe. Disse containerskibe har været udsat for såkaldt havari grosse. For havari grosse hæfter rederen og ladningsejerne solidarisk, for de samlede skader på gods og transportmateriel, samt for de omkostninger der påløber i forbindelse med at bjærge skibet. For de fleste virksomheder kan sådan en situation få katastrofale følger. En transportforsikring dækker de omkostninger, man som ladningsejer kan blive pligtig at betale.
 
Desuden er der en række forhold, som rederen ikke er ansvarlig for – men som man kan forsikre sig i mod. Herunder er en oversigt over de tre primære transportforsikringstyper, samt hvad de dækker.
 
 
Hvis du ikke har en transportforsikring kan du altid kontakte Modul og få dine forsikringsforhold optimeret.

Cookies

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.

Back to top